MON' ARCH VOLGT INNOVATIES
"The digital age is here, and is here to stay !" De opkomst van de nieuwe media heeft evidente gevolgen voor de wijze waarop we samenwerken en met elkaar communiceren. Buro Mon' Arch houdt ontwikkelingen op een aantal gebieden nauwlettend in het oog. Er komen steeds meer nieuwe tools beschikbaar om inzicht te krijgen in een uitdijende bron van informatie, nieuws en big data. Nieuwe apps stellen je als organisatie in staat om informatie binnen te halen. Maar welke van de tools en (big)data zijn werkelijk relevant en hoe een stem te krijgen binnen de explosie van media kanalen? Dit vormen nog maar twee van de uitdagingen, waar Mon' Arch zich ook voor gesteld weet. Een derde spoor binnen deze ontwikkelgebieden vormen de zogenaamde e-tools. Op welke wijze kun je als organisatie transparant blijven voor je achterban maar ook de samenwerkingspartners binnen je netwerk betrekken bij de ontwikkeling van je strategie of marketing ? Dit gaat verder dan alleen de inzet van de gebruikelijke social media kanalen als Twitter, Facebook of LinkedIn. Maar ook over de mogelijkheden als het inzetten van e-tools zoals die ook in de flipped classroom ingang vinden. Mon' Arch laat zich daarom graag inspireren door partijen die op deze terreinen actief zijn en innovaties tot stand brengen.
BUSINESS INFORMATICS
Excel, Pivot tables, Grafieken, .... Big data, Infographics, Dashboards ! Mon 'Arch zoekt naar mogelijkheden om rapporten niet alleen consistent te laten zijn, maar ook om data beter voor partijen te ontsluiten. Business intelligence tools zoals Tableau, Qlik en Power BI maken het mogelijk om opdrachtgevers zelf aan de knoppen te zetten en hun waarnemingen als cruciale onderzoekbijdragen op te nemen. Kortom: de opdrachtgever als prosumer. De opdrachtgever is niet zomaar de afnemer van een dienst, maar wordt door Mon' Arch beschouwd als de professionele evenknie. De wisselwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer levert precies die inzichten op waar ieder voor zich niet zomaar achter zou komen. DATA STORIESVoor de NAPK (= Nederlandse Associatie voor de Podiumkunsten) ontwikkelt Mon' Arch een dashboard waarmee de zakelijk leiders van de verschillende ensembles, theater- en dansgezelschappen zelf een studie kunnen doen naar de bespeling in theaters, scholen en andere locaties in Nederland maar ook internationaal. Op deze manier vertellen instellingen zelf hun verhaal en laten de data spreken.
|
MEDIA MONITORINGMon' Arch participeert sinds 2013 in de media start up Global Media Analysis Services in Den Haag. GMAS ontwikkelt in nauwe samenwerking met media-partijen als ANP en Media Info Groep een pallet van services op het gebied van media monitoring en public affairs voor ambassades en NGO's. Via de inzet van media monitoring tools worden maatwerk "news digests" geleverd aan klanten. Een pool van media analisten, die boven op het nieuws zitten, vatten berichten samen, bieden duiding en kunnen zonodig materiaal vertalen. Zodat klanten via een news digest op hoofdlijnen en in detail geinformeerd worden over precies die berichten, die er voor hen toe doen. "What you don't know, can hurt you." Ook de monitoring van social media, bijvoorbeeld naar tone of voice, behoort tot de mogelijkheden. NEWS MONITORMon' Arch heeft onder andere de internationale media monitor benchmark ontwikkeld, waarmee de mate van aandacht in de Nederlandse berichtgeving voor diverse landen tot uitdrukking wordt gebracht. Zo worden per land drie scores gegeven over de resultaten in 1) de landelijke pers 2) de regionale pers (in print) en 3) de belangrijke online nieuwskanalen.
|
e-TOOLS.
Mon' Arch werkte al een aantal jaar samen met Eelco Koolhaas' Beleidstheater (Ministerie van Verhalen) voor diverse opdrachtgevers in het openbaar bestuur. Daarbij wordt geopereerd vanuit het idee dat beleidssessies meer "Rock 'n Roll" kunnen. De inzet van creatieve- en interactieve werk-vormen blijken voor deelnemers veel inspirerender. Kies niet voor een reguliere inspraakavond, maar laat burgers als het ware mee jammen om tot swingend beleid te komen, waar de harten van burgers en beleidsmakers sneller van gaan slaan. Ook in het onderwijs zien we inspirerende vernieuwingen, waarbij de leraar niet vanaf zijn katheder de klas doceert, maar e-tools inzet om zo tot meer interactie te komen met de leerlingen. Daarnaast zijn tablets en smartphones ook prima inzetbaar voor antropologische verkenningen of safari's in de eigen wijk of binnen de muren van een organisatie. FLIPPED CLASSROOMWelke e-tools zijn bruikbaar bij events of beleidsbijeenkomsten waarbij je de deelnemers direct kunt laten participeren. Mon' Arch heeft daartoe in opdracht van het Ministerie van Verhalen een inventarisatie gemaakt van e-tools. Succesvolle interactieve werkvormen zijn vervolgens toegepast zoals een quiz app. Waarbij de deelnemers van een conferentie gewoon via hun mobieltje op een vraag/stelling konden reageren. De uitkomst kon direct online gepresenteerd en verder besproken worden.
|